menusearch
nedayekatul.ir

سلبریتی های نسل سوم به قلم وحید حاج سعیدی

جستجو
۱۴۰۲/۴/۵ دوشنبه
(0)
(0)
سلبریتی های نسل سوم به قلم وحید حاج سعیدی
سلبریتی های نسل سوم به قلم وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی در یادداشتی نوشت: پیشرفت سریع فناوری و به تبع آن ایجاد تغییرات گسترده در لایه های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و ... زندگی مردم باعث شده تا برخی پدیده ها که تا همین چند سال قبل دستیابی به آنها محال می‌نمود، امروز به راحتی و در کوتاه ترین زمان میسر باشد.

در دهه های گذشته طرفداری از یک بازیکن، هنرپیشه، خواننده و ... که امروز سلبریتی نامیده می‌شوند تنها در حد چسباندن پوستر یا بریده روزنامه تصویر فرد مورد نظر در اطاق خواب، بغل در خودرو زیر یک لایه پلاستیک ضخیم و یا نهایتاً در کیف پول بود و خبری از سایت یا صفحه اختصاصی و امکان اظهار نظر و فرستادن قلب و بوس و استیکر و... نبود!

سلبیرتی هم تعریف و مختصات خاصی داشت و هر فوتبالیست یا هنرپیشه و خواننده ای صلاحیت حضور در رویاها و تخیلات هواداران را پیدا نمی‌کرد و افرادی که واقعاً در دنیای حرفه ای خودشان سرامد بودند، به شهرت می‌رسیدند. اما امروز که فناوری تمام عرصه های دوست داشتنی را درنوردیده و رویاهای بسیاری را به واقعیت بدل ساخته است، دنیای طرفداری و سلبریتیم هم به کلی دگرگون شده است و علاوه بر افزایش تعداد سلبریتی های یک جامعه که بعضی ها جز داشتن ابروی پت و پهن یا زیبایی های حاصل از مصرف موارد آرایشی و اعمال جراحی سنگین هنر دیگری ندارند، مدل هواداری نیز تغییر پیدا کرده است و سلبریتی دیگر غیر دست یافتنی نیست و هوادار خودش را در نزدیکترین موقعیت به چهره محبوبش تصور می‌کند.

وقتی هوادار این اجازه را دارد که در خصوص نوع پوشش، مدل مو، ادکلن، رنگ لباس و حیوان خانگی سلبریتی محبوبش نظر بدهد، صدا و تصویرش را خارج از محدوده شغلی سلبریتی با لباس راحتی بشنود و ببیند، از نوع خودرو ها، آپارتمان ها، غذاها و نوشیدنی های مورد علاقه اش، البسه، تیم و ورزش مورد علاقه اش، رستوران ها و مدل تفریحات او مطلع باشد، قطعاً احساس قرابت و الفت بیشتری با سلبریتی پیدا می‌کند و زاویه رویاها نیز تغییر پیدا می‌کند!

در چنین افق ناپایداری، هوادار پرنده خیالاتش را تا دوردست ها پرواز می‌دهد و حتی رویای وصلت و مراوده با سلبریتی را نیز در ذهنش ترسیم می‌کند. به دیگر سخن سطح توقعات هواداران از داشتن یک عکس رنگی با لباس غیر رسمی و با کیفیت از چهره دوست داشتنی شان به ازدواج و تشکیل خانواده تغییر پیدا کرده است!

اما این همه ماجرا نیست و سلبریتی ها نیز از نمد رنگی فناوری برای خودشان کلاه های رنگارنگ بافته اند و دیگر پشت قاب عینک های دودی و شیشه ای مات خودروهایشان هواداران را رصد نمی‌کنند. آنها از احساسات هواداران شان در بازی های سیاسی و غیر سیاسی، ایجاد شهرت مضاعف و حتی کسب درآمد های آنچنانی بهره می‌برند. گاه در قالب یک خواستگاری رسمی که با پاسخ ردشان، غریو شادی میلیون ها هوادار به آسمان بر می‌خیزد و گاه با نظریه پردازی و اظهار نظرات شاذ و بیراه که صدای کارشناسان و اساتید حوزه مورد اظهار نظر نیز به آسمان بلند می‌شود.

سلبریتی امروز برای تمدید دوران شهرتش و قرار نگرفتن پشت دروازه های فراموشی، بازیچه ها و ابزارهای زیادی در دست دارد که عده ای هویت شان را با دکمه های کنترل این بازیها گره زده اند و نمونه اش را در تصاویر سرم تراپی ها و خالکوبی ها و اعلام پوچی زندگی عده ای بعد از ازدواج هنرپیشه معروف دیدیم.

چه خوشمان بیاید یا نه امروز سلبریتی ها بخشی از واقعیت بی روتوش جامعه ما هستند که اهرم بسیاری از تحولات اجتماعی را در دست گرفته اند و خواستگاری و ازدواج شان ( ولو صوری و کوتاه مدت)، مهاجرت شان، اظهار نظرات شان، نوع پوشش و رفتارشان در پیدایش یک تلاطم اجتماعی در فضای مجازی و به دنبال آن گاه در فضای حقیقی موثر است. به هوش...

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
بستن
دیگر باز نشو!