وحید حاج سعیدی در یادداشتی نوشت: توسعه گردشگری و استفاده از شیوه های خلاقانه در معرفی جاذبه های گردشگری یکی از راهکارهای اساسی و قابل اعتنا در دنیا در جهت رسیدن به توسعه پایدار در حوزه توریسم است. از سویی به روز کردن مسیرهای دستیابی به مناطق گردشگری همراه با کاهش آلودگی زیست محیطی و حفط طبیعت یکی از دغدغه های مسئولان این حوزه است. بی تردید از میان وسایل حمل و نقل، قطار یکی از مهمترین و پرکاربردترین وسایل حمل و نقل در دنیا محسوب میشود که توجه ویژه ای هم به این صنعت صورت میگیرد و هزینه زیادی صرف تحقیق و توسعه آن میشود. بر همین اساس توسعه شبکه ریلی در مناطق گردشگری مورد توجه ویژه قرار گرفته، به طوری که در دهه های اخیر قطارهای گردشگری، قطارهای تاریخی، قطارهای موزه ای، قطارهای غذایی و ... توانسته اند توجهات زیادی را در حوزه گردشگری به خود جلب کنند. امروزه قطارهای گردشگری برای تفریح و گردش مسافران در خدمت صنعت گردشگری قرار دارند و در کشور ما نیز موضوع قطارهای گردشگری پررنگ تر از قبل شده و اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است. البته هنوز تا استانداردهای جهانی و رسیدن به حد مطلوب فاصله زیادی وجود دارد، اما فعالیت های صورت گرفته در این حوزه قابل اعتنا و مفید به نظر میرسند.
به عنوان مثال قطار گردشگری سوادکوه یا همان قطار گردشگری تهران شمال یکی از قطارهای گردشگری کشور است که طرفداران زیادی دارد و همه ساله گردشگران داخلی و خارجی متعددی از سفر با این قطار لذت میروند. قطار گردشگری تهران - بادرود هم دومین قطار گردشگری کشور است.
در حقیقت برخی از مسیرهای ریلی کشور به قدری زیبا هستند که بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی تنها با هدف دیدن جاذبه های مسیرهای ریلی تصمیم میگیرند از این مسیرهای جذاب و خاطره انگیز بازدید کنند.
هر چند قطارهای گردشگری کشور به صورت رفت و برگشت در یک مسیر مواصلاتی مشغول به خدمترسانی هستند ولی از این ایده میتوان تنها با رویکرد تفریحی در نقاط و مناطق بکر گردشگری بهره برد.
بر همین پیوست جنگل کبود وال که در استان گلستان یکی از جاذبه های گردشگری کشور است و همه ساله گردشگران زیادی از سراسر کشور برای تماشای این موهبت الهی به این استان سفر میکنند، میتواند به صورت پایلوت میزبان اولین قطار گردشگری صرفاً تفریحی در کشور باشد.
هر چند وجود آبشارهای متعدد، رودخانه، سد کبودوال و اختلاف دمای 16 درجه ای بین شهر و جنگل و ... به اندازه کافی در جذب گردشگر به این ناحیه گردشگری موثر هستند ولی تعبیه امکانات و خدمات جدید تفریحی و سازگار با محیط زیست یکی از نیازمندی ها در توسعه زیرساخت ها و امکانات در محوطه این سایت گردشگری چشم نواز است.
احداث قطار گردشگری در محدوده مسیرهای جنگلی و ییلاقی یکی از طرح ها و ایده های نوین در این حوزه است که قطعاً میتواند در سایر مناطق کشور نیز دنبال شود..
در حال حاضر احداث راه آهن در شرایطی که نیاز به احداث پل و تونل باشد، به طور میانگین ده میلیارد تومان در هر کیلومتر هزینه دارد و در شرایطی که مسیر هموار باشد این مبلغ تا یک میلیارد تومان در هر کیلومتر کاهش مییابد و احداث مسیر ریلی در این سایت در مقایسه با سایر طرح ها توجیه اقتصادی دارد.
به نظر میرسد به جای پیگیری طرح های پر هزینه و گران نظیر احداث تله کابین و ... احداث یک قطار گردشگری در این پارک و اطراف دریاچه سد کبود وال میتواند در توسعه گردشگری این ناحیه موثر باشد.
ایجاد جاذبه گردشگری نوین، تردد کمتر خودرو در جنگل، صرفه جویی در مصرف سوخت، کسب درآمد پایدار و ... از جمله مزایای طرح قطار گردشگری در ناحیه جنگلی کبودوال است که در صورت اجرای صحیح خود در جذب گردشگر نیز موثر است.
ناگفته نماند با وجود استفاده بهینه از ظرفیت های محیط زیست در کشور، هنوز نگارش این یادداشت به پایان نرسیده است فریاد وااسفا و واجنگلای طرفدارنماهای محیط زیست و مخالفان توسعه در استان گلستان به بهانه حفاظت از محیط زیست به گوش میرسد! به هوش...
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |