menusearch
nedayekatul.ir

مدیر آموزش و پرورش: نقش خانواده ها و معلمان در کاهش آسیب های اجتماعی غیر قابل انکار است

جستجو
۱۴۰۰/۸/۱۹ چهارشنبه
(0)
(0)
مدیر آموزش و پرورش: نقش خانواده ها و معلمان در کاهش آسیب های اجتماعی غیر قابل انکار است
مدیر آموزش و پرورش: نقش خانواده ها و معلمان در کاهش آسیب های اجتماعی غیر قابل انکار است

ندای کتول/ وحید حاج سعیدی:/ آسیب شناسی اجتماعی یا social-pathology مفهوم جدیدی است که دانشمندان تعاریف متعددی برای این پدیده اجتماعی تعریف کرده اند. برخی دانشمندان با توجه به تشابهی که بین بیماری های عضوی و آسیب های اجتماعی(کجرویها) قائل می‌شوند، آن را نوعی بیماری تلقی می‌کنند. برخی آن را شرایط ساختاری یا فردی می‌دانند که به مثابه یکی از موانع توسعه و پیشرفت عمل می‌کنند. اینگونه پدیده ها اغلب در همه جوامع و کشورها یافت می‌شود، اما نحوه مواجهه با آنها و چگونگی درک و نهایتا چگونگی اقدام برای حل آن متفاوت است.

اما در مجموع خاستگاه اصلی آسیب ها و کژ رفتاری های اجتماعی را باید در کل حیات اجتماعی و نوع خاص روابط انسانی جستجو کرد. نابسامانی های اقتصادی – اجتماعی چون فقر، تورم، گرانی، بیکاری، فقدان امنیت اقتصادی، شغلی و حقوقی و دیگر عواملی که باعث محرومیت عده ای و رجحان جمعی دیگر می‌شوند، زمینه مساعدی را برای بروز انواع مختلف آسیب های اجتماعی چون قتل، خود کشی، سرقت، اعتیاد به مواد مخدر، الکیسم، فرزند آزادی، زور گیری، طلاق، گدایی و ... فراهم می‌آورند. از این رو مفهوم آسیب شناسی گسترده وسیعی پیدا می‌کند که مقابله با آن نیازمند عزم ملی و گسترده ای است که باید همراه با یک برنامه ریزی کلان باشد.

سید عبدالله سید کتولی مدیر آموزش و پرورش شهرستان علی آباد کتول در در گفتگو با ندای کتول گفت: نقش خانواده و معلمان در کاهش آسیب های اجتماعی یک نقش اساسی و تاثیرگذار است. متاسفانه امروزه بسیاری از خانواده ها از نقش عملکردی خود در بروز شخصیت فرزندان خود غافلند و آسیب های اجتماعی جامعه را ماحصل ساختار معیوب جامعه می‌دانند. در صورتی که جامعه چیزی جز اجتماع خانواده ها نیست و آنچه که در جامعه رخ می‌دهد، برآیند و ماحصل تفکرات و برونداد خانواده ها است.

با این حال نباید از نقش تاثیرگذار معلمان و کادر مدرسه غافل شویم چرا که اعتماد به این حیطه شغلی در صدر قرار دارد و تاثیرپذیری از الگوهای رفتاری معلمان و کادر مدرسه را باید به مثابه سدی در برابر تهاجم فرهنگی و تاثیر گذار در برابر آسیب های اجتماعی قلمداد کرد.

سید کتولی در ادامه به فعالیت های آموزش و پرورش در خصوص پیشگیری از آسیب های اجتماعی در مدارس اشاره کرد و گفت: همه ساله برنامه ریزی های گسترده ای در خصوص استفاده از ظرفیت مدارس و آموزش و پرورش صورت می‌گیرد تا علاوه بر پیشگیری از بروز آسیب های اجتماعی، به حل چالش های اجتماعی دانش آموزان و خانواده ها نیز کمک شود. او بخشی از اقدامات این مدیریت را این چنین عنوان کرد:

  • دعوت از کارشناسان بهزیستی، نیروی انتظامی و قوه قضائیه جهت حضور در مدارس و ایراد سخنرانی برای دانش آموزان مقاطه مختلف
  • برگزاری کارگاه های توانمندسازی ویژه والدین و دانش آموزان
  • برگزاری جلسات آموزش خانواده با رویکرد کاهش آسیب های اجتماعی
  • اجرای برنامه ها و طرح های کشوری نظیر یاریگران زندگی، جشنواره نوجوان سالم
  • برگزاری نمایشگاه های پوستر در خصوص کنترل خشم، اعتیاد، حجاب  
  • توزیع محصولات فرهنگی نظیر پوستر، بروشور، پمفلت، تراکت و ...

مدیر آموزش و پرورش شهرستان در پایان ضمن اشاره به این مطلب که تداوم درمان برای پیشگیری و جلوگیری از بازگشت مجدد کژ رفتاری و بررسی شیوه های بازپذیری اجتماعی یک ضرورت است افزود: بدون شک متولی کاهش آسیب های اجتماعی و یا بهنجار کردن رفتار های افراد یک جامعه، یک فرد یا یک نهاد نیست و همه افراد جامعه و نهادهای متولی باید در کنار هم در گام اول زمینه های بروز آسیب های اجتماعی را کنترل کرده و در قدم های بعدی با بهره گیری از تجارب گذشته و  بکارگیری روش های علمی و استفاده از شیوه های مناسب ، به درمان آسیب دیدگان اجتماعی بپردازند.

البته تداوم درمان برای پیشگیری و جلوگیری از بازگشت مجدد کژ رفتاری و بررسی شیوه های بازپذیری اجتماعی نیز قطعاً در کاهش کژتابی ها و آسیب های موجود در جامعه موثر است که امید واریم با برنامه ریزی های انجام شده در رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده موفق باشیم.

 

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
بستن
دیگر باز نشو!