پریسا مسعودی،؛ چندی پیش نمایش موزیکال طنز طبیب اجباری با اقتباس از نمایشنامه معروف "طبیب اجباری" اثر برجسته "ژان باتیست پوکلن" کمدینویس موفق قرن هفدهم فرانسه که با نام "مولیر" در دنیای تئاتر شناخته میشود، در شهر بهشهر به نویسندگی میرکمالی و کارگردانی هنرمند ملی، سید ابراهیم عمادی به روی صحنه رفت. طبیب اجباری" از یکم دی ماه در سالن آمفیتئاتر مجتمع فرهنگ و ارشاد بهشهر به اجرا درآمد و تا پایان ماه نیز ادامه داشت. سرمای زمستان حریف همراهی گرم تماشاگران طبیب اجباری نشد و ۵۰۰۰ نفر از نمایش طبیب اجباری استقبال کردند که این تعداد تماشاگر در شهرستان های کشور بی سابقه بوده است. گفتگویی داشته ایم با کارگردان طبیب اجباری که در ادامه آمده است.
* لطفا خودتان را معرفی کنید.
سیدابراهیم عمادی متولد 1344 هستم. من در سال 69 در رشته کارگردانی تئاتر آموزشکده فرهنگسرای نیاوران قبول شدم و سپس در سال 73 در رشته تئاتر دانشکده هنرهای زیبا از دانشگاه تهران در گرایش بازیگری ادامه تحصیل دادم. من در نمایش های اُدیپوس، باغ آلبالو و در آثاری چون فیلم های "سیاهرگ"، "بنفشه آفریقایی"، "کار کثیف"، "تابو"، "نیمرخ ها" و سریالهای "پایتخت 6"، کوی دامون، درچشم باد، "شش قهرمان و نصفی"، "شکوه یک زندگی"، "راه شیری (تحقیر)"، "ساختمان 85" و ... به ایفا نقش پرداختم.
*چطور شد که کارگردانی طبیب اجباری را به عهده گرفتید؟
یکی از دوستان هنرمندم به نام سید محمد میرکمالی کارگردانی نمایش نامه طبیب اجباری را در دوران کرونا به من پیشنهاد کرد. از انجایی که من به کارهای کمدی علاقه مند بودم کارگردانی این اثر را پذیرفتم.اما متاسفانه با شیوع ویروس کرونا نتوانستیم تمرین را شروع کنیم تا بالاخره از تیرماه ۱۴۰۲ توانستیم تمرین ها را شروع کنیم و در دی ماه همان سال بعداز تغییراتی در متن، آن را به مرحله اجرا در اوردیم و به مدت ۲۸ شب در سالن بصیرت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بهشهر شاهد استقبال بی نظیر شهروندان شدیم به طوری که هر شب ۲۰۰ نفر تماشاگر داشتیم. سعی من هم به عنوان کارگردان این اثر باز گذاشتن دست بازیگران و خلاقیت های فردی آنان در بوجود اوردن لحظات کمدی بود و توانستم از پیشنهادها و نظرات دوستانه عوامل تولید کار (بازیگران-نویسنده-عوامل پشت صحنه-وحتی دوستان تئاتری که تمرین های مارا دنبال میکردند استفاده کنم.
*نمایش طبیب اجباری چه رویکردی دارد؟
در متن اقتباسی،میرکمالی مسایل روز جامعه را هم لحاظ کرده بود و رویکردی که متن داشت اجتماعی بود به لحاظ این که داستان مولیر هم با جامعه امروز سنخیت دارد و تماشاگر را به اندیشه و تعمق وا میدارد. من هم در کارگردانی و در طول تمرینات مواردی را که امکان داشت در طراحی میزانسن ها لحاظ کردم تا تماشاگران امروزی با انها ارتباط احساسی و فکری بر قرار کنند که خوشبختانه در این کار موفق بودیم و تماشاگران هم با نمایش و این موقعیت های کمیک ارتباط خوبی برقرار کردند. *ملاک انتخاب بازیگران چه بود؟ در مورد کار با بازیگران هم باید بگویم،چون با خیلی از بازیگران قبلا کار کرده بودم و جنس بازی انها را میشناختم نقش ها را طوری تقسیم کردم که با جنس صدا و حرکات بدنی انها هماهنگ باشد تا بتوانم بهترین بازی هارا از انها بگیرم.که با تلاش فراوان و عشق و علاقه ای که به کار داشتند موفقیت حاصل شد.
* دلیل استقبال بی سابقه از نمایش طبیب اجباری از نظر شما چیست؟
این نمایش با تمام ضعف هایی که در سالن نمایش برای فضا سازی داشتیم از جمله (نداشتن نورهای موضعی-نورهای رنگی و....) با استقبال بی نظیر مردم روبرو شد و بازخورد مثبتی داشت. تماشاگرانی بودند که چهار یا پنج سئانس در روزهای مختلف میآمدند و نمایش را میدیدند. دلیل استقبال تماشاگران از این نمایش هم به خاطر لحظات کمدی، حرکات موزون و موسیقی محلی شاد بود و همه تماشاگران به اتفاق این چند مورد را دلیل استقبال از این نمایش عنوان کردند. در ضمن عامل تبلیغات هم در جذب مردم و شناساندن نمایش، بی اثر نبود.
*آیا از نظر مالی مشکلی برای اجرا نمایش داشتید؟
من اجرای این نمایش را مدیون دوست هنرمندم سیدمحمد میر کمالی هستم که تمامی هزینه ها را از طریق یک سرمایه گذار صرف نمایش طبیب اجباری کرد. برای اولین بار بود که در تئاتربهشهر با بازیگران قرار داد بسته شد و هنرمندان گروه هیچگونه دغدغه ای برای مسائل مالی اعم از دستمزد- دکور-گریم-اکسسوار صحنه و تبلیغات و......نداشتند.
شایان ذکر است این تئاتر به خاطر حادثه تروریستی زائران گلزار شهدای کرمان به مدت چهار شب روی صحنه نرفت.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |