menusearch
nedayekatul.ir

جای خالی آموزش در پیام های بازرگانی رسانه ملی !

جستجو
۱۴۰۲/۱۱/۱۷ سه شنبه
(0)
(0)
جای خالی آموزش در پیام های بازرگانی رسانه ملی !
جای خالی آموزش در پیام های بازرگانی رسانه ملی !


مفهوم آموزِش، در لغت به معنای فرایند تسهیل یادگیری یا کسب دانش، مهارت، ارزش، اخلاق، اعتقادات و عادت‌هاست. روش‌های آموزش گسترده هستند و شامل تدریس مستقیم، آموزش عملی، داستان گویی، مباحثه، یادگیری از طریق مطالعه، پژوهش هدایت شده و سایر روش های مرسوم‌ می‌باشند. سن آموزش بسته به نوع مهارت یا هدف آموزشی متغیر است و ممکن است حتی تا پایان عمر ضرورت داشته باشد.

امروزه از آموزش به عنوان به عنوان یک راهبرد کم هزینه در توسعه بسیاری از امورات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، زناشویی، ترافیکی و حتی در مواجهه با ناهنجاری ها و کژتابی های جامعه یاد می‌شود و کشورها ی زیادی توسعه آموزش در سطوح و سنین مختلف را به عنوان یک راهبرد اساسی و توسعه محور در دستور کار قرار داده اند.

 

آموزش تنها به معنای یادگیری مفاهیم آکادمیک و یا مهارت های ذهنی و فنی نیست. آموزش دارای ابعاد گوناگونی است که در شرایط مختلف با توجه به نوع و ساختار جامعه و هدف های غایی مورد نظر برنامه ریزی و اجرا می‌شود.

به عنوان مثال اگر در کشوری مصرف مواد مخدر، مشروبات الکلی یا ازدواج های غیر قانونی افزایش پیدا کند، در کنار ریشه یابی دلایل افزایش این ناهنجاری و برخورد مستقیم، به آموزش هدفمند افراد گروه های هدف می‌پردازند و این آموزش ها از طرق و شیوه ها ی مختلف در مکان های عمومی، پلت فرم های رسانه ای مختلف مجازی و غیر مجازی و ... صورت می‌گیرد.

در کشور ها ما نیز هر از گاهی تلاش های برای آموزش یا آگاهی بخشی در خصوص یک معضل خاص نظیر کم آبی یا افزایش مصرف انرژی و ... با استفاده از ظرفیت های گوناگون صورت می‌گیرد.

اما یکی از ظرفیت های توسعه آموزش که در این سال ها مورد غفلت قرار گرفته است و دامنه و گستره وسیع آن با ضریب نفوذ بالا در خانواده ها نادیده انگاشته شده است، حسن استفاده از بستر و ظرفیت پیام های بازرگانی در آموزش است. امروزه پیام های بازرگانی در ابعاد و اشکال مختلف دیداری و شنیداری، شبکه های مختلف رسانه ملی و بستر های فضای مجازی را تحت سلطه خویش درآورده اند.

اما با وجود توسعه فضای مجازی و ضریب نفوذ بالای این فناوری، هنوز هم رسانه ملی مهم ترین منبع تبلیغات محسوب می‌شود و یکی از پایگاه های اصلی تبلیغات با حجم بالا، این رسانه است.

در حقیقت با وجود کاهش استقبال مردم از تماشای رسانه ملی به دلایل مختلف، باز هم تبلیغات تلویزیونی از منظر شاخص های تبلیغاتی، در صدر قرار دارد و در موقعیت های متفاوت، نظیر پخش مسابقات ورزشی، فوتبال، والبیال، کشتی، جام جهانی و ... این رسانه به یکی از پر بیننده ترین وسایل ارتباط جمعی تبدیل می‌شود.

برخی از محتوایای تبلیغاتی که از رسانه ملی پخش می‌شوند در حد یک نیمچه فیلم کوتاه هستند که ظرفیت و فرصت مناسبی برای آموزش اصول، مفاهیم و رفتار هایی نظیر احترام به بزرگتر، صرفه جویی، پرهیز از پرخوری و اسراف، مطالعه کتاب، اهمیت ورزش و تفریح، معرفی سبک زندگی سالم، آموزش آداب آپارتمان نشینی، رعایت بهداشت و یا اصلاح برخی کژتابی ها نظیر مصرف مواد دخانی، عدم رعایت حق تقدم، بی احترامی به اطرافیان، رانندگی تهاجمی و ...است.

تماشای تبلیغات تلویزیونی و زیر نویس های تبلیغاتی در طول روز امری اجتناب ناپذیر است و چه بهتر که در کنار آشنایی با معجزات و خواص جادویی برخی محصولات و ادوات که به صورت شبانه روزی در رسانه ملی تبلیغ می‌شوند، برخی نکات آموزشی و اخلاقی هم آموزش داده شوند!

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
بستن
دیگر باز نشو!