menusearch
nedayekatul.ir

نور محمد باباکردی مدیر دبیرستان امام خمینی(ع) علی آباد کتول: شناسایی استعدادها و استفاده بهینه از زمان راز موفقیت تحصیلی است

جستجو
۱۴۰۲/۶/۵ یکشنبه
(0)
(0)
نور محمد باباکردی مدیر دبیرستان امام خمینی(ع) علی آباد کتول: شناسایی استعدادها و استفاده بهینه از زمان راز موفقیت تحصیلی است
نور محمد باباکردی مدیر دبیرستان امام خمینی(ع) علی آباد کتول: شناسایی استعدادها و استفاده بهینه از زمان راز موفقیت تحصیلی است

دانش آموزان در دوران تحصیل برای خودشان اهداف و رویاهایی ترسیم می‌کنند و سعی می‌کنند برای رسیدن به این آرزوها تلاش کنند. اما راز موفقیت دانش آموزان موفق چیست؟ اساساً موفقیت تحصیلی به چه معناست و آیا تنها کسب نمرات عالی در امتحانات مدرسه یا قبولی در آزمون های پایان سال و در نهایت قبولی در کنکور موفقیت محسوب می‌شود؟

صرف نظر از کارکرد مدرسه و بررسی موفقیت های مرتبط با کارکرد های اجتماعی و فرهنگی، یکی از کارکردهای مدرسه توسعه مهارت های ذهنی از طریق آموزش است که از آن به یادگیری یا به عبارتی پیشرفت تحصیلی یاد می‌شود.

به منظور آشنایی بیشتر با مختصات و مولفه های پیشرفت تحصیلی با «نور محمد بابا کردی» مدیر دبیرستان امام خمینی شهرستان علی آباد کتول هم کلام است. او که امسال یکی از دانش آموزانش به نام «محمد مهدی قنبری» موفق به کسب رتبه تک رقمی در کنکور شده است، از راز های موفقیت دانش آموزان می‌گوید:

  • راز پیشرفت و موفقیت دانش آموزان موفق در چیست؟

اگر به دانش آموزان موفق نگاهی بی اندازید خواهید دید که همه‌ آنها حضور فعالی در کلاس دارند. سوال زیاد می‌پرسند، داوطلب می‌شوند، تکالیفشان را بموقع انجام می‌دهند و به سوالات معلم پاسخ می‌دهند. این کار نه تنها به شما اعتماد بنفس و یادگیری بالایی می‌دهد، بلکه در افزایش تمرکز سر کلاس و حفظ انرژی کمک فراوانی می‌کند. در حقیقت عدم انفعال و دارای انگیزه بودن یکی از رموز پیشرفت و موفقیت است

  • نقش مدیریت زمان را در کسب موفقیت های تحصیلی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

زمان ارزشمند ترین حربه برای یک دانش آموز موفق است. در دنیای مدرن امروز با وجود سرعت گرفتن کارها توسط اینترنت، از دست دادن زمان هم بسادگی می‌تواند اتفاق بیفتد. وقتی به خودتان می‌آید می‌بینید که که چندین دقیقه است که غرق گوشی یا برنامه های تلویزیون شده اید و از برنامه ریزی عقب افتاده اید.

دانش آموزان موفق سعی می‌کنند به برنام ریزی خود وفادار باشند و طبق آن پیش روند. استفاده از زمان به ویژه در ایام تعطیلی مدارس مثل عید و تابستان هم بسیار ضرروی است و یک گام رو به جلو به ویژه برای پشت کنکوری ها است.

 

جایگاه معلمان را در کسب موفقیت های دانش آموزان چگونه جایگاهی تعریف می‌کنید؟

توفیق دانش آموزان خواسته قلبی معلمان است و معلمان بیش از هرچیز علاقه مند به رشد و پیشرفت دانش آموزان خود باشند.‌ آنها می‌دانند که کلاس درس مملو از دانش آموزانی با توانایی منحصر به فرد است بنابراین می‌خواهند هر یک از‌ آنها مهارت خود را به بهترین نحو ممکن نشان دهند.

وظیفه یک معلم، آموزشی عالی مرتبط با نیازهای فردی دانش آموز است. گرچه تدریس موثر بسیار مهم است اما اطمینان از عملکرد خوب دانش آموزان تنها وظیفه معلم نیست و نمی‌توانند میزان تلاش دانش آموزان را کنترل کنند و تنها می‌توانند‌ آنها را راهنمایی کنند.

هماهنگی بین دانش آموزان و معلمان و شناسایی نقاط ضعف و قوت و استعداد دانش آموزان باعث کوتاه شدن مسیر موفقیت و کسب مهارت های مختلف می‌شود.

 

سخن پایانی

کسب موفقیت در زمینه ای نیاز به تلاش، برنامه ریزی، استفاده از تجارب دیگران و استفاده بهینه از زمان دارد. بماند که در کنار بحث فنی آموزشی، استراحت به موقع، تغذیه مناسب، دوری از تنش، تلاش برای تمرکز ذهنی، به کارگیری نقشه های ذهنی، مطالعه اصولی و منطقی، شرکت در آزمون های متنوع و چالشی، ورزش و تحرک بدنی، شرکت در برنامه های فرهنگی و مذهبی و ... از عواملی هستند که می‌توانند به فرد در کسب موفقیت های مختلفبه ویژه موفقیت در پیشرفت تحصیلی موثر باشند.

در حقیقت انزوا و گوشه گیری و پرداختن صرف به مسایل درسی، باعث خمودگی جسم و روح می‌شود و حتی اگر فرد موفقیت هایی در آزمون های مختلف به دست بیاورد، قطعاً چیزهای دیگری را از دست می‌دهد. احساس نشاط و آرامش ماحصل داشتن نگاه چند بعدی به مسائل اجتماعی است و اگر دانش آموزان سعی کنند در برنامه های مختلف شرکت و همزمان تمرکز روی مطالب درسی داشته باشند، موفقیت شان چندگانه و اجتماعی خواهد بود.

 

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
بستن
دیگر باز نشو!