menusearch
nedayekatul.ir

مجلس تراز جمهوری اسلامی ؟به قلم علی اصغر زنگانه

جستجو
۱۴۰۱/۱۰/۱۲ دوشنبه
(0)
(0)
مجلس تراز جمهوری اسلامی ؟به قلم علی اصغر زنگانه
مجلس تراز جمهوری اسلامی ؟به قلم علی اصغر زنگانه

قرآن کریم، آنگاه که در ویژگی های دوازده گانه مومنان دارای《برترین زندگی پایدار》(خَیر و اَبقی) نزد خدا (آیات ۳۶ تا ۴۱/ شوری، صفحه ۴۸۷) صحبت می‌کند ؛ یکی از آن موارد را (و اَمرُهُم شوُری بَینَهُم) بیان کرده است.
و این نشانگرآن است که "شور و مشورت" در امور دنیا، برنامه ریزی (برای بندگی خدا = زندگی دنیا) و سعادت ابدی آخرت امری مهم است.

جمهوری اسلامی ایران نیز از همین منظر و با هدف ایجاد (جامعه ای که زندگی در آن تداوم دنیا تا بقای آخرت) است ؛ با نگاه به ۱۲ گانه فوق الذکر، مرکزی را برای بهره گیری از آراء، اندیشه ها، انتقادات و پیشنهادات مردم و تنظیم قوانین مدنی، بودجه، اعلام اعتماد به مدیران ارشد و نظارت بر امور، تحت عنوان《مجلس شورای اسلامی》در قانون اساسی دیده است.

● وظایف مجلس شورای اسلامی :

وظایف بدیهی و آشکار مجلس (خارج از تعارفات نگارشی و رسانه ای ) را به شرح ذیل می‌توان برشمرد.

۱ تدوین، تنظیم و تصویب قوانین مورد نیاز کشور .
۲ اعلام رای اعتماد به وزراء دولت .
۳ نهایی کردن بودجه پیشنهادی دولت .
۴ مطرح کردن لوایح دولتی یا طرح های پیشنهادی نمایندگان و رد یا تصویب آنها.
۵ نظارت بر حسن اجرای قوانین و عملکرد مدیران اجرایی و قضایی کشور.

¤ تشریحی کوتاه :

۱ آیا تدوین، تنظیم و تصویب قوانین مورد نیاز کشور (در حوزه های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجرایی، قضایی و...) نمایندگانی عالم و دانشمند و صاحب تجربه و کارآمد را نمی‌طلبد ؟

آیا هر کس که هوس کرد نماینده شود یا جریانی خواست او را به نمایندگی برساند ؛ باید تایید و در معرض رای مردم گذاشته شود ؟
وظیفه شورای نگهبان چیست ؟

۲ اولا : لازمه دادن "رای اعتماد"به وزرای دولت، داشتن اطلاعات کافی درحوزه تخصصی و کاری آنهاست تا دانسته شود وزیر پیشنهادی، دانش و توان انجام آن مسئولیت (بسطه فی العلم والجسم) را دارد یا خیر ؟
ثانیا : وقتی به وزیری براساس موارد فوق اعتماد شد ؛ دیگر دخالت در چینش مدیران میانی، استانی، شهرستانی و حتی کارمندان اداری و ... چه معنایی دارد ؟ (با توجه به ضرورت عدم مداخله قوا در امور یکدیگر و تاکیدات امامین انقلاب اسلامی، این نوع از دخالت نه تنها در شان نمایندگان نیست ؛ بلکه از شاخصه های عدم التزام به ولایت و قانون اساسی خواهد بود ).

۳ از آنجا که بودجه، اعتبار لازم برای تحقق اهداف برنامه، زیرساخت ها و چشم اندازهای تعریف شده نظام است، اولا دولتها باید از تنظیم عوامانه و ثانیا نمایندگان نیز از خواهش های نفسانی و محلی در نهایی کردن آن خود داری کنند تا کشور بر ریل اهداف بلند مدت پیش برود و آثار ثروت ملی و مدیریت کشور در کف جامعه و عدالت و پیشرفت در زندگی مردم مشاهده شود.

۴ لوایح دولتی و طرح های نمایندگان نیز باید اولا در راستای اهداف و چشم اندازهای نظام (مبتنی بر پیشرفت و عدالت) و ثانیا با بهره گیری از افکار عمومی، بویژه خواص و دانشمندان حوزه و دانشگاه، کاملا علمی و با مطالعه تهیه و پیشنهاد شوند و از هرگونه جهالت و شتابزدگی بدور باشند که باعث رونق عمومی شوند، نه چاق شدن قشری خاص.

۵ وجود کمیسیون اصل ۹۰ و اختیار ذاتی نمایندگی برای نظارت، این بدان معنی است که نمایندگان باید قوه قضائیه، مجریه و سازمانها و نهادهای دیگر را با مُرّ قانون رصد کنند و در صورت هرگونه، ترک فعل و مسئولیت، کم کاری، انحراف و... مورد سئوال و در صورت لازم استیضاء کنند، نه اینکه در امور اجرایی کشور و عزل و نصب ها دخالت کنند.

●سئوال :
آیا نمایندگان و مجلس در ادوار گذشته تا کنون اینگونه بوده اند ؟
اگر نبوده اند ؟ نمایندگان حاضر بخاطر خدا طرحی نو و قوانینی جدید را مصوب کنند که کشور و نظام اسلامی از این چالش به سلامتی بیرون بیاید و سودش را اسلام و مردم ببرند.
ولو دوباره نمایندگان حال و گذشته رای نیاورند.
فداکاری و گذشت برای خدا، نجات مردم و اسلام، یعنی همین.

 

علی اصغر زنگانه
فعال فرهنگی و اجتماعی‌

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
بستن
دیگر باز نشو!