قرآن کریم، آنگاه که در ویژگی های دوازده گانه مومنان دارای《برترین زندگی پایدار》(خَیر و اَبقی) نزد خدا (آیات ۳۶ تا ۴۱/ شوری، صفحه ۴۸۷) صحبت میکند ؛ یکی از آن موارد را (و اَمرُهُم شوُری بَینَهُم) بیان کرده است.
و این نشانگرآن است که "شور و مشورت" در امور دنیا، برنامه ریزی (برای بندگی خدا = زندگی دنیا) و سعادت ابدی آخرت امری مهم است.
جمهوری اسلامی ایران نیز از همین منظر و با هدف ایجاد (جامعه ای که زندگی در آن تداوم دنیا تا بقای آخرت) است ؛ با نگاه به ۱۲ گانه فوق الذکر، مرکزی را برای بهره گیری از آراء، اندیشه ها، انتقادات و پیشنهادات مردم و تنظیم قوانین مدنی، بودجه، اعلام اعتماد به مدیران ارشد و نظارت بر امور، تحت عنوان《مجلس شورای اسلامی》در قانون اساسی دیده است.
● وظایف مجلس شورای اسلامی :
وظایف بدیهی و آشکار مجلس (خارج از تعارفات نگارشی و رسانه ای ) را به شرح ذیل میتوان برشمرد.
۱ تدوین، تنظیم و تصویب قوانین مورد نیاز کشور .
۲ اعلام رای اعتماد به وزراء دولت .
۳ نهایی کردن بودجه پیشنهادی دولت .
۴ مطرح کردن لوایح دولتی یا طرح های پیشنهادی نمایندگان و رد یا تصویب آنها.
۵ نظارت بر حسن اجرای قوانین و عملکرد مدیران اجرایی و قضایی کشور.
¤ تشریحی کوتاه :
۱ آیا تدوین، تنظیم و تصویب قوانین مورد نیاز کشور (در حوزه های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجرایی، قضایی و...) نمایندگانی عالم و دانشمند و صاحب تجربه و کارآمد را نمیطلبد ؟
آیا هر کس که هوس کرد نماینده شود یا جریانی خواست او را به نمایندگی برساند ؛ باید تایید و در معرض رای مردم گذاشته شود ؟
وظیفه شورای نگهبان چیست ؟
۲ اولا : لازمه دادن "رای اعتماد"به وزرای دولت، داشتن اطلاعات کافی درحوزه تخصصی و کاری آنهاست تا دانسته شود وزیر پیشنهادی، دانش و توان انجام آن مسئولیت (بسطه فی العلم والجسم) را دارد یا خیر ؟
ثانیا : وقتی به وزیری براساس موارد فوق اعتماد شد ؛ دیگر دخالت در چینش مدیران میانی، استانی، شهرستانی و حتی کارمندان اداری و ... چه معنایی دارد ؟ (با توجه به ضرورت عدم مداخله قوا در امور یکدیگر و تاکیدات امامین انقلاب اسلامی، این نوع از دخالت نه تنها در شان نمایندگان نیست ؛ بلکه از شاخصه های عدم التزام به ولایت و قانون اساسی خواهد بود ).
۳ از آنجا که بودجه، اعتبار لازم برای تحقق اهداف برنامه، زیرساخت ها و چشم اندازهای تعریف شده نظام است، اولا دولتها باید از تنظیم عوامانه و ثانیا نمایندگان نیز از خواهش های نفسانی و محلی در نهایی کردن آن خود داری کنند تا کشور بر ریل اهداف بلند مدت پیش برود و آثار ثروت ملی و مدیریت کشور در کف جامعه و عدالت و پیشرفت در زندگی مردم مشاهده شود.
۴ لوایح دولتی و طرح های نمایندگان نیز باید اولا در راستای اهداف و چشم اندازهای نظام (مبتنی بر پیشرفت و عدالت) و ثانیا با بهره گیری از افکار عمومی، بویژه خواص و دانشمندان حوزه و دانشگاه، کاملا علمی و با مطالعه تهیه و پیشنهاد شوند و از هرگونه جهالت و شتابزدگی بدور باشند که باعث رونق عمومی شوند، نه چاق شدن قشری خاص.
۵ وجود کمیسیون اصل ۹۰ و اختیار ذاتی نمایندگی برای نظارت، این بدان معنی است که نمایندگان باید قوه قضائیه، مجریه و سازمانها و نهادهای دیگر را با مُرّ قانون رصد کنند و در صورت هرگونه، ترک فعل و مسئولیت، کم کاری، انحراف و... مورد سئوال و در صورت لازم استیضاء کنند، نه اینکه در امور اجرایی کشور و عزل و نصب ها دخالت کنند.
●سئوال :
آیا نمایندگان و مجلس در ادوار گذشته تا کنون اینگونه بوده اند ؟
اگر نبوده اند ؟ نمایندگان حاضر بخاطر خدا طرحی نو و قوانینی جدید را مصوب کنند که کشور و نظام اسلامی از این چالش به سلامتی بیرون بیاید و سودش را اسلام و مردم ببرند.
ولو دوباره نمایندگان حال و گذشته رای نیاورند.
فداکاری و گذشت برای خدا، نجات مردم و اسلام، یعنی همین.
علی اصغر زنگانه
فعال فرهنگی و اجتماعی
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |