برگزاری جشنواره های محلی در سال های اخیر در قالب جشن های شکر گزاری، جشن برداشت محصول، جشن آب، جشن خرمن، و ... رونق خاصی گرفته است و در اکثر شهرها و روستا های کشور شاهد برپایی رویدادهایی از این دست هستیم.
جشنواره گل محمدی قزوین، جشنواره کندسو فاضل آباد، جشنواره انار آزاد تپه و کردکوی، جشنواره انجیر گلوگاه، جشنواره توت فرنگی شفیع آباد، جشنواره خرما قصر شیرین، جشنواره آلو ماسوله و بهار، جشنواره گل گاوزبان رودسر،، جشنواره بادام بیلوار، جشنواره عسل خوانسار، جشنواره بهارنارنج کومله، جشنواره گردو تویسرکان و سهرود، جشنواره های زرشک و زعفران در قائنات و ... تنها تعدادی از این جشنواره های بومی – محلی هستند که در کشور به صورت منظم در حال برگزاری هستند و هر سال نیز به تعداد و تنوع این جشنواره ها و استقبال کنندگان از آنها افزوده میشود.
هر چند این جشنواره ها با مختصات، اهداف و اشکال متفاوتی برگزار میشوند و ویژه برنامه ها و ریز برنامه های فرهنگی خاصی در دل آنها نهفته است، اما این رویدادها که اغلب ریشه در سنتها، آداب و رسوم کهن و چرخههای سالانه برداشت و فراوری محصولات دارند، صرفاً محلی برای فروش کالا نیستند؛ بلکه به مثابه سکویی برای عرضه هویت، فرهنگ، دانش بومی و سبک زندگی منحصربهفرد یک منطقه به شمار میروند و تجربهای اصیل و جذاب را برای بازدیدکنندگان از سراسر کشور یا حتی سایر کشور ها فراهم میآورند. در این میان توسعه گردشگری و معرفی جاذبه های توریستی حوزه سرزمینی مربوط به آن محصول، از جمله اثرات و تبعات مثبت این رویدادهای فرهنگی است که باید بیش از همیشه مورد توجه قرار گیرند.
به خاطر داشته باشیم جشنوارههای محلی به عنوان رویدادی ارزشمند در جهت بازاریابی و برندسازی استانی، منطقه و ملی عمل کرده و میتوانند نام آن محصول یا منطقه را با اصالت، کیفیت و تجربهای خاص گره زده و آن دیار را به مقصدی ویژه در نقشه گردشگری ملی و بینالمللی تبدیل کنند.
در حقیقت این رویدادها با ایجاد انگیزه برای حفظ و نمایش میراث ناملموس، تنوع زیستی و دانش سنتی در حوزه های گردشگری، فرهنگی، صنعتی، کشاورزی و ...، به توسعه متوازن و همهجانبه یک مقصد کمک کرده و با ترغیب سرمایه گذاران و مسئولان به بهبود زیرساختها و فراهم نمودن امکانات مدرن، زمینه را برای جذب پایدار گردشگران در طول سال مهیا میسازند و در نهایت، مسیر را برای شکوفایی اقتصادی و فرهنگی یا همان توسعه پایدار در مناطق میزبان هموار میکنند.
رسانه ها نیز در این سال ها به مدد برگزار کنندگان این جشنواره ها آمده و حتی برخی از این جشنواره ها با پوشش زنده صدا و سیما ملی همراه هستند و در بقیه موارد نیز به صورت یک گزارش تکمیلی از رسانه ملی منتشر میشوند. این امر باعث سرعت روند معرفی و اثرگذاری فرهنگی چنین جشنواره هایی میشود.
در مجموع ظرفیت این جشنواره ها به ویژه در بحث معرفی جاذبه های گردشگری با هدف جذب و ماندگار بیشتری گردشگر، بسیار با اهمیت بوده و گردانندگان این رویدادها نباید این فرصت چشمگیر را در توسعه گردشگری حوزه سرزمینی شان از دست بدهند.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |